Raamiksessa aiheena Jeesuksen kärsimys

Helmi: Raamiksessa aiheena Jeesuksen kärsimys

Pääsiäisen keskuksessa on ristinpuu. Kristinuskon sankari on kärsivä mies, jonka elämä oli yhtä alamäkeä. ”Roadmovie” Jeesuksen maanpäällisestä matkasta vetää vakavaksi, mutta palkitsee lopulta katsojansa. Miksi Jeesuksen oikein oli kärsittävä?

Autiomaasta se alkoi

Evankelista Markus kertoo vain parilla lauseella, mitä tapahtui, kun Jeesus oli Jordanilla kastettu. Heti Henki vei hänet koeteltavaksi autiomaahan, missä Saatana kiusasi häntä 40 päivän ajan. Jotta Jeesus saattoi olla koko ihmissuvun edustaja ja kaikkien syntien sovittaja, hänen piti selvitä koetuksista paremmin kuin ensimmäisten ihmisten paratiisissa. Ihanteellisissa olosuhteissa Adam ja Eeva söivät kielletystä puusta. Jeesus puolestaan jätti taivaan kirkkauden ja luopui jumaluudestaan pelastaakseen ihmissuvun.

Toki näemme kärsimystien alun jo synnyinkodin köyhyydessä, pakolaislapsuudessa hallitsijan vainon alla. Mutta tuo messiaan julkinen toiminta alkoi evankeliumien mukaan Jordanilta ja sitä voi hyvin luonnehtia alaspäin viettäväksi tieksi.

Edessä on risti

Kun kansa kohisi ja kaikkialla arvioitiin uutta, väkevää opettajaa, Jeesus kysyi opetuslapsiltakin mielipidettä. Pietarin uskontunnustus ”Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika” sai hänet paljastamaan suuren salaisuuden: ”Tästä lähtien Jeesus alkoi puhua opetuslapsilleen, että hänen oli mentävä Jerusalemiin ja kärsittävä paljon kansan vanhimpien, ylipappien ja lainopettajien käsissä. Hänet surmattaisiin, mutta kolmantena päivänä hän nousisi kuolleista.” (Matt. 16:21.)

Ilmoitus oli vastenmielisyydessään järkyttävä. Ei näin saa tapahtua! Pietari puhui kaikkien suulla. Kärsimys, menetys ja kuolema eivät koskaan sovi meidän suunnitelmiimme. Niin huonosti me ymmärrämme ihmisen syntiinlankeemuksen syvyyttä. Luulemme selviytyvämme omista synneistämme helposti. Toivomme oman tien vievän taivaaseen. Mutta Jeesus jatkoi määrätietoisesti matkaansa.

468x60v4

Yksin jätetty ja pilkattu

Kansa kaikkosi vähitellen antisankarin ympäriltä. Enemmän leipää se olisi halunnut. Enemmän vapautta roomalaisten vallasta. Enemmän ihmeitä ja sirkushuveja, vähemmän opetusta. Opetuslasten joukkokin rakoili, kun Jeesus puhui niin outoja, yhä synkempiä kuvia. Pääsiäisaterialta yläsalista yksi lähti yöhön, kun oli tehnyt oman ratkaisunsa. Muut seurasivat puutarhaan ja nukahtivat, kun Jeesus rukoili tuskan vallassa edessä olevaa peläten.

Vangitseminen, kuulustelu ja väärät todistajat karistivat loputkin puolestapuhujat. Vain kovakouraiset kiduttajat ja huutelijat jäivät ympärille. Jeesus kärsi yksin.

Eikö meitä hädän hetkellä rohkaise ja lohduta tieto siitä, että Herramme tietää, miltä tässä kohtaa tuntuu? Kastekäskyssä hän – jo kuoleman voittaneena – antoi lupauksen: ”Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”

Jumalan hylkäämä

Riipaisevin jae koko Raamatussa lienee tämä: ”Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: ”Eeli, Eeli, lama sabaktani?” Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” (Matt. 27:46.)

Jeesus ei huutanut vain fyysisestä kivusta. Hän ei kironnut katkerana ihmisiä, jotka olivat hänet pettäneet tai jättäneet. Hän kirkui taivaalliselle Isälleen! Isä, jonka kanssa hänellä oli ollut hamasta iankaikkisuudesta saakka mitä läheisin yhteys ja rakkaus – Isä oli hänet nyt jättänyt. ”Minun Jumalani”, jonka ensimmäistä käskyä Jeesus oli aina seurannut turvautumatta koskaan epäjumaliin. Minun Jumalani, jota hän oli opettanut turvallisesti rukoilemaan ”Isä meidän…” Nyt Isä oli hänet hylännyt ja kääntänyt hänelle selkänsä.

Silti Jeesus itse rukoili yhä Isää psalmin sanoin. Jeesus oli kuuliainen kuolemaan saakka eikä äärimmäisessä hädässäkään kapinoinut vastaan.

Joka lukee tuon psalmin 22 kokonaan, löytää sen lopusta ihmeellisen ylistyksen: ”Ei hän halveksinut heikkoa eikä karttanut kurjaa, ei kääntänyt pois kasvojaan vaan kuuli, kun huusin. Sinua minä ylistän seurakunnan keskellä. Sinun palvelijoittesi edessä lunastan lupaukseni.” (Ps. 22:25-26.)

Siinä on jo lupaus pääsiäisaamusta. Jeesuksen Kristuksen kärsimystä on mahdoton selittää ja ymmärtää millään muulla kuin hänen palavalla rakkaudellaan saada meidät ikuisesti omakseen.

Alkuperäinen artikkeli Nuotta 4/2015

Teksti Raimo Lähteenmaa, kuva Robodread/123rf.com
Kirjoittaja on pastori ja Sleyn Etelä-Pohjanmaan piirin tavoittavan työn vastaava .

Paras tapa lukea Nuottaa on tilata se kotiin. Tilaa nyt Nuotta itsellesi tai ystävällesi kätevästi Nuotan tilauspalvelusta!

460x60v1