Olympialaiset ovat tulossa. Jokainen urheilija on tehnyt kaikkensa menestyäkseen. Kaikki jahtaavat voittoa, ja Raamattukin puhuu siitä. Kysyykö siis Jeesuskin meiltä tehopisteitä tai menestystä?
Teksti Johannes Häkämies | Kuva Kuvaaja: Hannu Häkämies
Kevään 2011 kruunasi Leijonien maailmanmestaruus. Koko Suomi juhli ja me olimme mestareita. Muistan kun olin Saksassa kisojen jälkeen ja useat paikalliset tulivat sanomaan, että “te olette niitä maailmanmestareita”.
Oli helppo olla suomalainen ja mestari, vaikka millään tavalla en ollut osallistunut mestaruuden voittamiseen. En ollut kaukalossa, tai edes kannustamassa joukkuetta paikanpäällä. Silti Mikko Koivu sanoi voitonpuheessaan, että “tämä on kaikkien suomalaisten voitto”, eli minunkin.
Leijonia ja Jeesusta yhdistää tämä seikka. He jakavat voittonsa omilleen. He itse tekevät kaiken työn ja näkevät kaiken tuskan, mutta lahjoittavat saavutuksensa muille. Kukaan meistä ei ollut Golgatalla auttamassa Jeesusta, kun hänellä oli kivun hetket. Yksikään ihminen ei osallistunut hänen työhönsä, kun ihmiskunnan synnit olivat hänen päällään ristillä.
”Ajattele: sinä olet voittajan puolella ja osallinen maailman suurimmasta ja tärkeimmästä voitosta!”
Ja kuitenkin Jeesuksen voitto synnistä, kuolemasta ja perkeleestä on myös meidän voittomme. Me elämme hänen kuninkuudestaan, eikä meidän tarvitse pelätä, että synti määrittäisi meidän iankaikkisuuttamme, tai että kuolema veisi meidät pimeyteen, tai että perkele ottaisi omakseen.
Me olemme Jeesuksessa voittajia ja voittopalkinnon ihanuus kokonaisuudessaan odottaa taivaassa. Ajattele: sinä olet voittajan puolella ja osallinen maailman suurimmasta ja tärkeimmästä voitosta! Vaikka maailmassa uskovia helposti haukutaan “luusereiksi” eli häviäjiksi, on asia juuri toisinpäin. Paavali puhuu tästä voittopalkinnosta useassakin kohdassa. Seuraavaksi katsotaan paria niistä.
Voitonseppele – elämä
2. Tim 4:8 “Minua odottaa nyt vanhurskauden seppele, jonka Herra, oikeudenmukainen tuomari, on antava minulle tulemisensa päivänä, eikä vain minulle vaan kaikille, jotka hartaasti odottavat hänen ilmestymistään.”
Abba-yhtye lauloi aikoinaan “Winner takes it all”. Voittaja korjaa siis koko potin, eikä kukaan voi kiistää tai haastaa sankaria. Näin se juuri on Jeesuksen kohdalla. Hänen on kaikki valta, eikä kukaan voi estää sitä, että hän on luvannut antaa voiton omilleen, kun hän palaa.
”Voittaja korjaa koko potin, eikä kukaan voi kiistää tai haastaa sankaria.”
Huomaa, että Paavali opettaa saavansa lopullisen palkan silloin kun Kristus palaa, ei siis vielä nyt. Toki nytkin voittaja on luonamme ja Raamatun sanoissa ja sakramenteissa on jo Jumalan valtakunta läsnä. Mutta lopullinen seppele annetaan Herran palatessa. Silloin herätetään kuolleet ja kootaan kaikki ihmiset – silloin alkavat suuret juhlat.
Paavali kuvaa tähän juhlaan pääsyä voittopalkintona, ja ottaa esimerkin tyypillisestä antiikin tavasta palkita voittajat urheilukilpailuissa. Hän puhuu seppeleestä. Ehkä sinäkin olet nähnyt joskus vaikka olympiakisojen yhteydessä, kuinka voittaja saa seppeleen. Kyse on todella vanhasta tavasta.
Kristuksen omana Paavali on kulkemassa kohti taivasta, juoksemassa kohti lopullista maalia ja voittopalkintoa. Elämä on hänelle todellakin Kristus ja kuolema merkitsee voitonjuhlaa.
Samasta teemasta puhutaan Ilmestyskirjan kohdasta 2:10 “…Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle voitonseppeleeksi elämän.”.
Voittosaatossa
2 Kor 2:14 “Kiitos olkoon Jumalalle, joka aina kuljettaa meitä Kristuksen voittosaatossa…”
Tarkoittaako tämä kristittyjen voittoisaa kulkemista? Ei, nyt on tärkeä on huomata, että Paavali ei puhu tuossa jakeessa kristittyjen voittosaatosta. Kyse ei ole siitä, että Jeesuksen uskovat pullistelisivat maailmalle, kuinka hyviä he ovat, ja kuinka ovat bodanneet hengelliset lihaksensa suuriksi.
Paavali puhuu Kristuksen voittosaatosta. Siis Jeesus on tuo voittaja, ja hän on se, joka on valloittanut meidät omikseen. Aivan samalla tavalla kuin Paavalin aikana Rooman keisarit kuljettivat ratkaisevien sotavoittojen jälkeen valloitetun kansan jäseniä kulkueessa, olemme me valloitettuja Jeesukselle.
”Jeesus valloittaa syntisen omakseen kasteen kautta, ja vaalii sitten Raamatun sanalla ja ehtoollisella niin, että usko pysyy elävänä.”
Tähän voittosaattoon päästäkseen ei tarvitse olla vuoden urheilija tai vuoden kristitty. Jumalan logiikka menee juuri käänteisesti. Tämä näkyy Jeesuksen toiminnassa koko ajan. Kenen luokse hän menee? Sairaiden, heikkojen ja epäonnistuneiden. Jeesukselle ei tarvitse esitellä “tehopisteitään”. Hän valloittaa syntisen omakseen kasteen kautta, ja vaalii sitten Raamatun sanalla ja ehtoollisella niin, että usko pysyy elävänä.
Voittosaatossa kulkeva opettelee elämään sen mukaan miten valloittaja, eli Jeesus on sanassaan sanonut. Sillä uudessa elämässä hänen yhteydessään ei eletä enää kuin pellossa. Ei myöskään kuunnella maailman hölmöyksiä tai harhapuheita. Paavali varoittaakin tästä:
Kol 2:18 “Teidän voittajan palkintoanne ei saa riistää teiltä kukaan, joka nöyryyttää itseään kieltäymyksin, vajoaa näkyihinsä ja palvoo enkeleitä…”
2. Tim 4:8
Onko vaikea odottaa tuota vanhurskauden seppelettä, josta Paavali puhuu?
Mikä on kristityn palkka tässä ajassa? Entä lopulta perillä?
2 Kor 2:14
Miksi on tärkeä ymmärtää, että voittosaatto on Kristuksen, eikä kristtyjen voittosaatto?
Millä tavalla Kristus valloittaa uusia ihmisiä voittosaattoonsa?
Kol 2:18
MIksi Paavali varoittaa enkelien palvojista?
Kuinka voit olla varma, että olet oikealla, voittopalkinnon tiellä?
Herra Jeesus Kristus, tule ja valloita meidät aina kun alamme asettaa maailman voittopalkintoja sinun voitonseppeleesi tilalle. Armahda meitä syntisiä ja kuljeta meitä voittosaattueessasi minne ikinä hyväksi näet. Kiitos siitä, että olet luvannut sanassasi kantaa meidät kerran iankaikkiseen taivaan juhlaan. Ylistys sinulle Jeesus. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, aamen.