Nuotta pureutuu Nikean uskontunnustukseen. Lähdetäänpä tutkimaan, mistä on kyse!
Onko sinusta koskaan tuntunut, että uskosi myöntäminen, vaikkapa kavereiden edessä, on vaikeaa ja sen jopa mieluusti jättäisi tekemättä?
Et ole yksin! Usko Pyhään Jumalaan ei ole koskaan ollut maailman muodikkain juttu. Moni on joutunut uskonsa vuoksi vankilaan ja jopa teloitettavaksi.
Uskontunnustuksen ydin on rohkeasti myöntää kaikkien seurakuntalaisten kanssa uskovansa kolmiyhteiseen Jumalaan. Siinä kirkonpenkissä seisoessasi saat huomata, ettet ole todellakaan yksin.
Uskontunnustus on myös kuin pienoiskokoon pakattu pikainen oppitunti siitä, mistä kristinuskossa on kyse. Uskontunnustuksessa seurakunta ja seurakuntalaiset myös sanoutuvat yhteen ääneen irti sellaisesta opetuksesta, joka on kristillisen uskon vastaista.
Uskontunnustuksesta voi helposti muotoutua riparilla opittu hokema, joka tulee suusta kuin itsestään ajatusten harhaillessa eilisillan elokuvassa tai seuraavalla penkkirivillä istuskelevassa tytössä.
Uskontunnustus on kuitenkin täyttä asiaa, ja onkin paikallaan, että otamme selvää, mistä siinä on oikein kyse.
Messussa käytetään usein Nikean uskontunnustusta, ja seuraavassa käymmekin sen läpi. Se on hiukan riparilla ulkoläksynäkin opittua Apostolista uskontunnustusta pidempi, mutta se on virallinen messutunnustus. Apostolista uskontunnustusta käytetään eniten kastettaessa ja konfirmoitaessa.
Me uskomme yhteen Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan,
Kaiken takana on yksi Jumala. Ei ole muita jumalia, vain yksi Jumala. Jumala on kaikkivaltias ? häntä ei sido mikään eikä kukaan, vaan hän on kaiken yläpuolella. Isä kaikkivaltias on todellakin luonut taivaan ja maan.
Me, tai mikään, minkä täällä kohtaamme, ei ole sattuman sikiötä tai tuurilla tänne tupsahtanutta. Oli maailma syntynyt sitten alkuräjähdyksestä tai ei, on senkin paukun takana ollut pyhä ja rakastava Jumala, Isä kaikkivaltias.
ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta, Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
Isä Jumalalla on yksi Poika, joka on syntynyt meille salatulla tavalla ikuisesta Jumalasta. Jeesus on sataprosenttinen Jumala siinä missä Isäkin. Koko maailman luominen on tapahtunut Jeesuksen kautta, kuten Paavali kirjoittaa kolossalaiskirjeessään: ’’Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten.’’ (Kol. 1:???16.)
joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi,
Jotta meillä ihmisillä olisi mahdollisuus päästä taivaaseen, vaikka olemme rikkoneet Jumalan tahtoa vastaan, syntyi Jeesus kaikesta jumalallisuudestaan huolimatta ihmiseksi. Tunnustamme, että uskomme neitsyt Marian tulleen raskaaksi Pyhästä Hengestä ja Jeesuksen syntymän olleen todellinen ihme. Jeesus oli sataprosenttinen Jumala ja sataprosenttinen ihminen!
meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin,
Jeesus, Jumalan Poika, joka oli syntynyt ennen aikojen alkua, tuli maailmaan ihmiseksi, jotta hänet ristiinnaulittaisiin. Kuolemallaan hän sovitti syntimme Jumalan edessä. Meille aukesi taivas!
Tunnustamme, että Jeesuksen ristinkuolema on totta, ja historiallisesti se on tapahtunut Pontius Pilatuksen hallintakaudella. Joka muuta väittää, sitä Raamatulla pääh… se on, öh… väärässä.
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.
Jeesus ei ollut tavallinen uhri, jonka veri uhrattiin, jotta synnit saataisiin anteeksi. Jumala herätti Jeesuksen henkiin haudasta, ja hän nousi Isän Jumalan luokse. Kun joku istuu hallitsijan rinnalla, on hän valtaisan ylhäisessä asemassa.
Jeesus ei makaa rähmällään Isän Jumalan edessä, vaan istuu hänen oikealla puolellaan, ja Jeesus tulee olemaan suuren tuomarin tehtävässä, kun viimeinen tuomio kerran koittaa. Iankaikkinen elämä odottaa meitä Jeesuksen Kristuksen hallinnoimassa valtakunnassa. Ja sillä valtakunnalla ja niillä pippaloilla ei ole loppua!
Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta
Pyhän kolminaisuuden täyttää Pyhä Henki, joka on Jumalan kolmas persoona. Jumala lähetti Pyhän Henkensä maailmaan Jeesuksen noustua ylös taivaaseen. Pyhä Henki pitää uskovista huolta ja antaa uskon lahjan.
Tähän uskontunnustuksen lauseeseen kätkeytyy syy siihen, että katolinen ja ortodoksinen kirkko ovat erillään. Katolinen kirkko lisäsi uskontunnustukseen latinankielen sanan ’’Filioque’’, joka tarkoittaa ’’Pojasta’’. Katolinen kirkko tahtoi tähdentää, että Pyhä Henki, Jumalan kolmas persoona, lähtee myös Jeesuksesta.
Tämä ei kuitenkaan kelvannut Konstantinopolin patriarkalle, ja niinpä vuonna 1054 paavi Leo IX:n edustaja, kardinaali Humbertus ja Konstantinopolin patriarkka Mikael Kerularios räpsäyttivät toisilleen kirkonkirouksen, ja idän ja lännen kirkkojen tiet erosivat.
ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
Vaikka Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta, ja se on persoonista kolmas, ei se ole mitenkään vähempiarvoinen. Tunnustamme, että Pyhää Henkeä tulee kunnioittaa ihan yhtä paljon kuin Isää Jumalaa ja Jeesusta.
ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Profeetat eivät ole puhuneet omiaan tai kirjoittaneet vain oman mielensä mukaan, vaan Pyhä Henki on vaikuttanut siihen, mitä he ovat kirjoittaneet ja sanoneet.
Tämän tunnustaessamme annamme profeettojen sanoille Jumalan sanan arvon. Tämän tunnustaminen velvoittaa meitä myös uskomaan profeettojen sanan sellaisena, miksi sen tunnustamme. Jumalan sanana.
Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seurakunnan.
Vaikka täällä maan päällä näkyvä kirkko on hajonnut moniin osiin ja seurakuntia on kymmeniä, me silti uskomme, että on olemassa yksi näkymätön kirkko ja seurakunta, jonka jäsenet Kristus kerran kokoaa yhteen. Näkymätön kirkko on hajallaan ympäri maailmaa, mutta sitä yhdistää kristittyjen yhteys ja taivaan ikuinen elämä.
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
Tunnustamme, että kun ihminen on kerran kastettu, se riittää. Kasteessa saamme lahjaksi kaiken, mitä tarvitsemme. Lahjapaketin, joka sisältää syntien anteeksiantamuksen, saa avata uskomalla Jeesukseen.
Emme tarvitse mitään toista kastetta, josta jotkut kristilliset suunnat opettavat. Kasteen sakramentissa Jumalan sana (kastekäsky) yhdistyy materiaan (veteen) ja välittää ihmiselle Jumalan armon ja rakkauden.
odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Kun läheisemme kerran kuolee, on luonnollista tuntea suurta surua ja hirvittävää tuskaa. Jos läheisemme sai lähteä uskossa Kristukseen, saamme lohduttautua, jopa tuntea iloa siitä, että koskaan enää ei tarvitse erota. Taivaassa saamme tavata ja kohdata rakkaat uskovat läheisemme, ja siellä me emme menetä heitä enää koskaan. Siellä on luvassa ikuisuus. Tulevan maailman elämä on jotain niin hirmuisen mahtavaa, että sen toivo kantaa jopa kuoleman ylitse.
Teksti: Martti Pyykönen
Kuva: Mllepetite/SXC