Tahdon, mutta milloin?


Menevätkö uskovat liian nuorena naimisiin? Tähän kysymykseen vastaa EO:n pääsihteeri Aleksi Kuokkanen.

Teksti Aino Kemlin | Kuva Hannu Häkämies & Unplash/Gianni Scognamiglio

 

Avioliitto on asia, joka herättää tunteita, ajatuksia ja kysymyksiä. Mikä tekee siitä niin tärkeän ja erilaisen esimerkiksi verrattuna avoliittoon?

– Sitoutuminen, Aleksi Kuokkanen selittää. – Avioliitto antaa suhteelle vakaan pohjan, kun molemmat osapuolet sitoutuvat siihen julkisesti, niin ihmisten kuin Jumalankin edessä.

468x60v3

Sitoutumista Kuokkanen pitää kuitenkin haasteena, eikä vain liittyen avioliittoon.

– Olen huomannut, että oli kyse sitten työpaikasta tai seurakunnasta, ihmiset eivät ole enää niin halukkaita ottamaan vastuuta, saati sitten sitoutumaan siihen yhtään pidemmäksi ajaksi. Avioliitossa ei kuitenkaan ole sellaista takaporttia, eikä voi ajatella, että ”vaihtelu virkistää”.

“Ero nykyajan ja Jeesuksen aikaisen roomalaisen kulttuurin välillä on jopa melko pieni.”

Viime vuosikymmeninä avioliiton arvostus ja merkitys yhteiskunnassa on muuttunut paljon. Avioerosta sekä esiaviollisista suhteista on tullut yhä tasavertaisempia vaihtoehtoja avioliitolle.

– Raamatun arvomaailma avioliiton suhteen kuitenkin pysyy samana, Kuokkanen muistuttaa. – Jumala on säätänyt sen kahden ihmisen kestäväksi liitoksi suojellakseen ihmisiä.

 

Onko iällä väliä?

Kuokkanen ei tahdo yleistää kristittyjen menevän tavallista nuorempina naimisiin. Päinvastoin hän on havainnut myös päinvastaista ilmiötä, kun sopivaa puolisoa ei tunnu löytyvän. Mutta mikä ikä sitten olisi paras avioitumiselle?

– Raamattu ei ota tähän kantaa, joten se kertoo jo jotain, Kuokkanen miettii. – Niin nuorena kuin hieman vanhempana naimisiinmenolla on puolensa ja tietysti se on ihan henkilökohtaista, mikä kullekin sopii.

Avioliiton myötä alkava perhe-elämä mahdollisine lapsineen voi olla hankala yhdistää opiskeluihin, mutta toisaalta kyllä sitä nuorena enemmän jaksaa. Toinen Kuokkasen nostama huomio liittyy itsenäistymiseen. Kun oppii pärjäämään itsekseen, voivat odotukset ja kriteerit puolisoa kohtaan nousta liiaksikin.

Kristillisestä näkökulmasta esimerkiksi seksi ja yhdessä asuminen ovat kuitenkin asioita, jotka mielletään vasta avioliittoon. Tämä varmasti omiaan lisäämään kristittyjen liittoja jo nuorempana. Kun avioliittoon sitoudutaan niin seksuaalisesta kuin henkisestäkin kiinnostuksesta, on sillä paremmat edellytykset kestää.

“Avioliitto antaa suhteelle vakaan pohjan, kun molemmat osapuolet sitoutuvat siihen julkisesti.”

 

Ovatko Raamatun ohjeet voimassa?

Miten paljon Raamatun arvot eroavat nykypäivästä ja voiko niitä edes vertailla? Ero nykyisen ja Jeesuksen aikaisen roomalaisen kulttuurin välillä on tässä suhteessa jopa melko pieni. Raamatun arvot eivät suinkaan päteneet sen ajan kulttuurissa.

– Aiempina vuosikymmeninä kulttuurimme on ollut enemmän Raamatun arvomaailman mukainen, kuin tänä päivänä, Kuokkanen pohtii. – Silti, ja ehkä juuri siksi voimmekin ajatella Raamatun ohjeiden pätevän yhä.

Raamattu ei kuitenkaan pakota ketään avioitumaan. Naimattomuus ja avioliitto ovat ihan yhtä arvokkaita asioita Jumalan silmissä, mutta on hyvä muistaa, että naimattomuus Raamatun yhteydessä tarkoittaa myös selibaattia.

– Tärkeintä on, että asiasta on rauha, Kuokkanen muistuttaa. – Ei tarvitse turhaan harmitella, onko Jumala tarkoittanut sinulle naimattomuuden armolahjan. Kun se on, on myös rauha asian kanssa.

Kristillinen avioliittokäsitys tuntuu olevan joskus kovinkin törmäyskurssilla yleisten arvojen kanssa.

– Paras tapa ristiriitatilanteissa on seistä omien arvojensa takana, vaikkei tarvitsekaan alkaa käännyttää muita. Se voi olla isokin todistus toiselle, kun kertoo mistä omat arvot ovat lähtöisin.

 

Aleksi Kuokkanen, 42
Evankelisten opiskelijoiden pääsihteeri
Kirjasuositus liittyen aiheeseen: Kutsuvat sitä rakkaudeksi

468x60v4